Mar 5
Automobilinės elektroninės sistemos (ABS, EBA, EBD, EBL, ESP, ESC, DSC, EDL, ACC, AFL, CBC, DDS, TCS, ASR, DSR)
Automobilinės elektroninės sistemos, padedančios, palengvinančios vairavimą, bei padidinančios saugumą.
Stabdymo sistemos ABS, EBA,EBD, EBL
ABS (antilock braking system) – stabdžių antiblokavimo sistema, kitaip tariant tai sistema išjunginėjanti stabdžius.
Šios sistemos dėka vairuotojas staiga nuspaudęs stabdžių pedalą iki pat galo įgauna galimybę vairu pakeisti judėjimo kryptį. Tačiau ši sistema nesumažina stabdymo kelio, dažnai jį pailgina gan dideliais atstumais, bei visiškai atima iš vairuotojo galimybę valdyti stabdymo procesą.
Automobilyje be ABS sistemos patyręs vairuotojas, jaučiantis kelio būklę, sukibimą, sustos žymiai greičiau, nes jis turi galimybę valdyti stabdžius, nuspausti pedalą maksimaliai iki slydimo ribos, atleisti pedalą šiek tiek, kad sugrįžtų ratų sukibimas ir sustoti.
Automobilyje su ABS sistema, stabdymas vyksta panašiai iki pirmojo slydimo, kuomet suveikia ABS sistema, ir toliau visas stabdymo procesas nebevaldomas vairuotojo, nes atleidus stabdžių pedalą stabdžiai dingsta visiškai.
Dėl neaiškių priežasčių automobilių gamintojai vis dar nesuteikia vairuotojams galimybės tam tikrais atvejais išjungti ABS sistemą, tai galima padaryti kaip paminėta aukščiau esančiame video, išėmus saugiklį, kuris išjungia ABS ir daugeliu atvejų spidometrą, nes sistemos susijusios.
Atvejai, kuomet ABS sistema būtų gerai išjungti:
- Smėlio, žvyro karjero kelyje, netgi sniego, kai kelio danga yra puri. Stabdant be ABS ratai sminga gilyn ir automobilis sustoja, stabdant su ABS mašina ilgai lėtėja iki sustojimo
- Daugeliu atvejų mieste, ypač kamščių metu, svarbus kiekvienas stabdymo centimetras, vairavimas beveik visuomet bevertis, nes nebėra tiesiog kur pasukti, čia stabdymas be ABS
EBA (emergency brake assist) – staigiai nuspaudus stabdžių pedalą, tačiau ne iki galo, sistema pajaučia ir suteikia stabdžiams didesnę jėgą, taip sumažinamas stabdymo kelias.
EBD (electronic brake force distribution) arba EBL (Electronic brakeforce limitation) – priklausomai nuo automobilio svorio, sumažina arba suteikia stabdžiams papildomą stabdymo jėgą, veikia kartu su ABS. Sistemos tikslas, išvengti galinių ratų užsiblokavimo, nes tokiu atveju mašina gali apsisukti (galas aplenkti priekį), taip nutinka kai gale esantys diskiniai stabdžiai yra “per geri” automobilis nepakrautas, galiniai ratai blogai sukimba su keliu, reikia slopinti jiems tenkančią stabdymo jėgą, kai automobilis pakrautas – didinti galiniams ratams suteikiamą stabdymo jėgą.
ESP (electronic stability program) arba (ESC) Electronic stability control arba DSC (Dynamic Stability Control) arba EDL (Electronic differential lock ) – tai stabilumo kontrolės sistema, prislopinanti variklio galią, valdo kiekvieno rato stabdžius atskirai, suteikia mašinai puikią valdymo kontrolę staiga pasirodžius kliūčiai kelyje.
ESP veikimas bandomas vadinamuoju briedžio testu:
Ir štai kas vyksta mažuose automobiliuose, kurie ypač nestabilus esant dideliems greičiams, be ESP sistemos:
Kitos saugumo bei patogumo sistemos:
ACC (active/adaptive cruise control) – tai sistema, kuri leidžia palaikyti nustatytą atstumą iki priekyje važiuojančio automobilio. Jutikliai fiksuoja priekyje važiuojančio automobilio greitį bei atstumą, ir automatiškai palaiko saugų atstumą bei greitį, esant reikalui pagreitėja ar pristabdo automobilį.
AFL (adaptive forward lighting) – automobilio priekinių lempų valdymo sistema, kuri priklausomai nuo greičio, pasukimo kampo, keičia apšvietimo parametrus, suteikia geresnį matomumą naktį esant bet kokioms oro salygoms.
CBC (cornering brake control) – sistema, palengvinanti stabdymą posūkiuose, stabdant valdomas kiekvienas ratas atskirai.
DDS (deflation detection system) – padangų slėgio jutikliai
TCS (traction control system) arba ASR (Anti Slip Regulation) – traukos sistema, leidžianti lengviau pajudėti iš vietos esant šlapiai, slidžiai kelio dangai. Veikia palaipsniui stabdydama sukibimo neturintį ratą (ratus), bei esant reikalui mažindama variklio galią.
DSR (Dynamic steering response) – sistema, koreguojanti vairo stiprintuvo parametrus, pasukamumą, priklausomai nuo kelio sąlygų, bei automobilio greičio.
5 comments
5 Comments so far
Leave a comment
Asmeniškai man ABS'as labai nepatinka. Daugiau nei tris metus vairavau auto be ABS'o ir vargo nemačiau. Žiemos metu sustodavau ten kur reikia ir kada reikia. Buvo galima žaisti su stabdžio pedalu, kada nori slysti, kada nori ne.
Dabar gi važinėju su ABS'u ir aš jo NEKENČIŲ! Smarkiau nuspaudus ir ratui vos stabtelėjus pradeda "mušti" pedalas ir toks jausmas, kad automobilis visai nestabdo.
Dėl ABS išjungimo bent jau pas Mazda MX-3 (panašiai turėtu būti ir kitiems mazda modeliams), reikdavo bandyti važiuoti užtraukus rankinį stabdį (pas mane patį be ABS buvo, bet kolegos rodos taip darydavo)… Tada užsidega skydelyje ABS lemputė ir jis atsijungia. Išjungus degimą ir vėl įjungus jis vėl veikdavo.
ABS tai tik standartas. Toks pat kaip ir pavyzdžiui JS (JavaScript). Ir skirtinguose naršyklėse ar skirtingose svetainėse tai gali būti realizuota labai skirtingai. Jeigu koks pradedantysis programuotojas sukurs JS kodą kuris labai lėtai veikia pavyzdžiui su IE8 naršykle, nereiškia, kad JS standartas yra prastas.
Taip ir su ABS.Galima sakyti ,tai netgi ne standartas, nes kiekvienas automobilių gamintojų realizuoja tai labai skirtingai. Ir jeigu jūsų teiginiai tinka visiems bene visiems ankščiau pagamintiems automobiliams, tai šiandien situacija kiek kitokia.
Galų gale, ABS visada galima atsisakyti. Jeigu nėra mygtuko išjungiančio ABS, tai autorizuotas servisas tikrai sugebės jį išjungti. Klausimas ar tikrai to reikia. Profesionalus vairuotojas išgyvens ir be ABS. O štai 90 ar netgi 95% reguliarių variuotojų ABS padeda išvengti susidūrimų.
ABS visur veikia panašiai, kai jutikliai fiksuoja jog kažkuris ratas nustojo suktis (o mašina dar juda), jo arba visų ratų nebestabdo. Aišku kažkiek skiriasi jutikliai, programa skirtingų gamintojų.
Dėl išjungimo visiško, gal taip jau nereiktų, patogiausia būtų išjungimo mygtukas, nors tiesa sakant kadangi visos saugumo sistemos ESP, ESC, DSC ir pan veikia kartu su ABS, tai užtektų ir jų išjungimo tarkim miesto gatvėse, o kur greičiai dideli, užmiestį jau reiktų laikyti tas sistemas įjungtas, ypač esant blogom oro sąlygom. Bet lygtais nėra dar taip jokiam automobilyje, tos saugumo sistemos nėra visiškai išjungiamos, arba ABS paliekamas veikianti.
Iš visų tų stabdymo sistemų, manyčiau visad veikianti galėtų būti EBD, kad automobilio stabdymas būtų tolygus, visi ratai vienodai stabdytų, nes vienintelė bėda blokuojant ratus be ABS, kad mašiną šiek tiek užmeta į šoną, kadangi stabdžių diskai nevienodai nudėvėti ir pan.
Panašiai, bet ne taip. Kai kuriose automobiliuose netgi galima pasireguliuoti kai kuriuos parametrus pagal save. Tik ar kas nors tai daro? Pavyzdžiui 7 klasės BMW yra virš tūkstančio nustatymų – netikiu ,kad yra bent vienas vairuotojas visus tuos nustatymus išbandęs 😀
jau su tuo abs.. man buvo sugedęs, aš galvojau, kad mano padangos blogos.. nusipirkau naujas, vis tiek neina man per tuos sniegus.. kol išsiaiškinau, kad vis tik naujosios padangos superinės..